Pages

June 25, 2009

Attitude

Assalammualaikum,

Pernah berlaku pertelingkahan antara ahli keluargaku, dan kemungkinan sifat genetik adalah perkara biasa. Sekarang ni masih teringat lagi, ayah pernah kate, "kenape sekarang korg nak bertelingkah dgn ayh? Asal sume yg buruk, sikit2 kate ikut genetik. Tapi ape yg baik pada diri ayah ni ade korg nak ikut? Itu patut korg boleh fikir sendiri la, mana baik mana buruk. Bila yg baik, korg tak nak pulak kate genetik, bila yg buruk korg takde salahkan diri korg, pastu kate genetik!" lebih kurang mcm tu la.


Kenape? kenape keburukan seseorang itu lebih senang kita nampak berbanding kebaikan yg ada pada dirinya? Meskipun kebaikkannya lebih byk dari keburukan atau pun sebaliknya? Kebaikan yg dilakukan tak pernah pon diambil utk menjdi ikutan tetapi sebaliknya kalau kejahatan yg dilakukan walau pun sekecil mikroorganisma kite akan pertikaikan? Pernah tak kite cube menilai diri kite sendiri sebelum berkate buruk tentang orang lain? Kite mungkin bole ckp sesuke hati kite, tapi pernah tak kite terfikir ape tanggapan org pada kite? Ye betul..ape yg kita fikir, ape yg kite nak cakap, prinsip kite, adalah hak kite, mmg tak dinafikan. Sebab itu wujudnya perkataan 'hormat'. We respect each other opinion, and if you're not satisfied, go change it. Make it believeable in a wise way. BUT..if you can't change what you want to change, CHANGE YOUR ATTITUDE!



Kenape kite rase susah nak terapkan nilai2 murni dalam hidup kite? Mengape ade perkataan 'pengaruh'? Kenapa masalah sosial sering dikaitkan dgn 'pengaruh'? Pengaruh rakan sebaya, persekitaran, ibu bapa dll. Kite kate kite ade prinsip, pendirian sendiri..TAPI..kenapa kite mudah terpengaruh? Pernah tak kite tanya diri sendiri kenapa kite boleh jadi ape yg kite jadi sekarang ni adlah sebab diri kita sendiri dan bukannya berpunca dari faktor2 yg lain? Kenapa salahkan suasana atau persekitaran? Kata2 seperti, "tempat tu sosial", "senang terjebak", "culture shock", "nanti da pegi sane, korg tau la camne", dan macam2 lagi. Kenapa tiada kata2 seperti, "cubalah bawak perubahan yg baik kat situ", "jadikan dirimu contoh yg baik utk semua"...walaupun kite merasakan susah, tapi itukan ujian dari ALLAH? Kenapa kite biarkan diri kite terjebak dgn masalah sosial tu? Kalau kite boleh belajar sungguh2 utk dapat 4 flat dalam peperiksaan, kenape ujian dari Allah yg kecil tu kita boleh gagal? Adakah usaha kite sume tu hanya di atas kertas peperiksaan? Usaha kita utk cemerlang dunia dan akhirat tiadakah?

Waktu perkahwinan abang dulu, ramai saudara mara yg bertanya tentang kursus pengajian yg ku pilih. Rata-rata mengatakan, "pilih kos yg senang dapat kerja la", "tengok pasaran kerja yg banyak kos ape". Ku terdiam sejenak..teringat kembali tazkirah seorang Ustaz semasa di matrikulasi dulu..

"Kite blaja sebenarnya sbb ape? ape tujuan kite blaja nih? Sebab nak dpt keje? Kite blaja sebab nak keje? Dulu, saya pun berfikiran begitu. Saya belajar di oversea, pd mulanya saya blaja main2 dan kemudian sy sedar, ape tujuan sy berada di sana. Saya tak nak hampakan mak ayah saya, balik nnt dapat mencari pekerjaan yg baik dan saya mula blaja sungguh2. Tapi...hati sy masih tak tenteram, niat sy blaja adalah kerana hendak mencari kerja. Dan sy salah, kemudian sy sedar, kita seharusnya belajar kerana ALLAH dan bukannya kerana kita nak dpt kerja. Urusan kita akan dapat kerja setelah tamat pengajian adalah urusan ALLAH. Allah telah lame mencatitkan utk kite tentang kehidupan kite di dunia ni. Ada yg cemerlang dalam pengajiannya tetapi masih tidak bekerja, kerana ape? Kerana niatnya yg salah itu". Begitulah lebih kurang tazkirah ustaz tersebut.

Hiidup kita ni adalah perjuangan kite sendiri. Apa yg berlaku kepada kita adalah ape yg kita usahakan sendiri. Ingatlah, segala yg baik itu sentiasa datang dari Allah.

*********************************************************
"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya"

Ar- Rad [13:11]
*********************************************************

3 comments:

whizzdome said...

ina,now u are one of the authors in my new blog!!!!clap clap clap...huhuh..ko tulih la pape yg patut k..

Nazmi said...

nice one ^^

ShaNa said...

thnx iklil. ade masa nnt InsyaAllah kite cuba tulis pape eh.